2. Naar school! (en meer)

26 augustus 2019 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

Deze week begon school alweer, maar gelukkig had ik maandag, dinsdag en woensdag nog geen lessen. Dinsdag ben ik wel langs school geweest om mijn vakkenpakket te bespreken, ik heb gekozen voor 'estetiska programmet musik', dat houdt in dat ik vooral muziekles krijg. Ik kom in het tweede jaar van het gymnasium, maar het gymnasium in Zweden en Nederland zijn twee verschillende dingen.

In Zweden is het gymnasium eigenlijk de bovenbouw van de middelbare school, je zou het ook kunnen vergelijken met 'high school' in Amerika. Je bent niet bij wet verplicht om naar het gymnasium te gaan, maar vrijwel iedereen gaat wel naar het gymnasium, omdat het lastig is om een baan te krijgen zonder diploma. Het gymnasium duurt drie jaar en je zit op het gymnasium van je 16e tot je 19e. Er zijn heel veel verschillende vakkenpakketten die je kunt kiezen, er zijn vakkenpakketten die erg praktijkgericht zijn en vakkenpakketten die je voorbereiden op de universiteit, er zijn dus niet hele duidelijke niveauverschillen zoals je in Nederland wel hebt met mavo, havo en vwo.

En voor de mensen die het zich nog afvragen: nee, het is geen international school, dus alle lessen worden in het Zweeds gegeven ;p

De school is heel groot, maar ik zal waarschijnlijk alleen les krijgen in de aparte vleugel van 'estet' (de afkorting van estetiska programmet), dus tijdens de rondleiding heb ik alleen maar 1 klein deel van de school gezien.... Op school wordt elke dag gratis voor alle leerlingen een uitgebreide, warme lunch klaargemaakt en heb je 45 minuten lunchpauze, dat is wel erg luxe vergeleken met een karige tosti uit de kantine voor €1,25 (als de prijzen niet alweer hoger zijn geworden) en 20 minuten pauze waarin je ook nog langs je kluisje moest en dus soms helemaal geen tijd had om al je eten in op te eten als je ook nog van alles moest regelen...

Ik moet elke dag naar school met de bus, geen schoolbus, maar het openbaar vervoer. Hier in het noorden van Zweden is alles erg ver weg van elkaar dus het openbaar vervoer is niet heel goed geregeld. Meestal gaat de bus maar 1 keer per uur en soms 's avonds helemaal niet, dus als je wilt afspreken met vrienden in de avond of 's avonds weer terug naar huis wilt, is er een grote kans dat je thuis moet worden gebracht met de auto of moet worden opgehaald door je ouders. Er is wel één voordeel aan de bus: het is heel goedkoop! Voor een buskaart voor 365 dagen onbeperkt reizen binnen de regio betaalde ik maar 350 SEK (€32,60).

Op dinsdagavond hebben we altijd orientering training met het hele gezin. Iedereen oefende een aparte baan op zijn eigen niveau, ik oefende de aller makkelijkste baan, zelfs makkelijker dan de baan van Hannes (mijn jongste gastbroertje van 8 jaar), de baan voor de echte beginners. Ik had door de wedstrijd van zondag al veel geleerd over het gebruiken van het kompas en het lezen van de kaart, dus deze baan was erg makkelijk voor mij en daarom probeerde ik m zo snel als ik kon af te leggen om m'n conditie een beetje te trainen.

Woensdag heb ik samen met mijn oudste gastbroertje Hugo (11 jaar) bosbessen geplukt in het bos vlak bij ons huis. 's Avonds heb ik er samen met Rein, mijn gastvader, een taart mee gebakken en opgegeten tijdens 'fika'.

BosbessentaartBosbessentaart

Op donderdag hoefde ik pas om 10:00 uur op school te zijn, ik werd voor de school opgehaald door een docent die me naar m'n klas begeleidde. De meeste docenten wisten wel al van mijn komst, maar ze wisten niet echt of ze nou Zweeds of Engels tegen me moesten praten, omdat ik natuurlijk Zweeds wil leren maar nog niet alles helemaal goed begrijp. Een paar klasgenoten stelden zelfs voor om de lessen allemaal in het Engels te doen, maar dat is niet echt een optie. Mijn klas vindt het super leuk om onderling Engels met elkaar te praten zonder een echte reden, dat deden ze al voordat ik erbij kwam, maar als ik snel Zweeds wil leren moeten ze niet in het Engels blijven praten...

Mijn klas bestaat uit zo'n 15 meisjes en 4 jongens, die verhouding van jongens en meisjes is niet ongewoon bij 'estet' op mijn school. Mijn klas is heel nieuwsgierig naar wie ik ben en betrekt me overal bij. Zo vroegen ze gelijk of ik bij ze op de bank kwam zitten en stelden ze me allemaal vragen, bijvoorbeeld waarom ik naar Zweden wilde gaan 'out of all places' en of 'Dutch' niet dezelfde taal is als dat ze in Duitsland spreken..... Tijdens de eerste muziekles begonnen we gelijk met het oefenen van een meerstemmig liedje, ik had nog nooit echt meerstemmig gezongen dus ik was in het begin heel erg in de war en de rest van de klas wist gelijk wat ze moesten doen, dat was wel een beetje frustrerend. Maar na een paar keer ging het eigenlijk heel goed en bleek het minder moeilijk te zijn dan ik dacht, je moet je gewoon heel goed concentreren op je eigen toonhoogte en dan lukt het meestal wel.

Mijn klas, ES18

We waren al uit om 14:00 en omdat het de eerste schooldag was ging een groot deel van mijn klas naar de Subway om een broodje te eten en ze vroegen ook of ik mee ging. Ik zou ook al meegaan naar huis met Maja (ook een klasgenoot), dus vroeg ik Maja of ze ook meewilde naar de Subway zodat ik niet al gelijk de eerste dag 'nee' tegen mensen zou moeten zeggen. Bij de Subway was het erg gezellig en Christelle ging ook mee naar het huis van Maja. Daar hebben we avond gegeten en 's avonds heeft Maja (en haar moeder) ons naar huis gereden.

In Zweden mag je rijles nemen bij je ouders, dan moet je wel een sticker achterop op de auto plakken waarop staat 'övningskör', het heeft dezelfde functie als een 'L' op het dak zoals we in Nederland hebben. Veel van mijn klasgenoten hebben rijles bij hun ouders in plaats van bij een rijschool, omdat het veel geld bespaart.

Vrijdag heb ik weer alleen muziek gehad op school. Tijdens de stemopwarming voor koor moesten we een aantal hele lange ingewikkelde Zweedse zinnen heel snel zeggen waar ik niks van begreep en dus ook niet uit kon spreken, in plaats daarvan schoot ik haast in de lach. Achteraf hoorde ik dat de zinnen ook niet echt ergens op sloegen en dat mijn klasgenoten er gelukkig ook moeite mee hadden. School was weer heel vroeg uit, dus na school ging ik samen met Therese, mijn gastmoeder, naar een markt vlakbij de school waar ze heel veel honing, jam, groente, fruit en andere streekproducten verkochten. Daar hebben we de lekkerste jam gekocht die ik ooit heb geproefd!

Bramenjam

Zaterdag hadden we een orientering wedstrijd in Piteå, dat is een uur rijden van waar we wonen, dus we gingen al vroeg weg van huis. Ik had hetzelfde parcours als Hannes gelopen, maar dit keer had ik 'm helemaal alleen gelopen, zonder Therese. Ik was 10 seconden langzamer dan Hannes en was best trots dat ik geen grote fouten had gemaakt of verdwaald was geraakt.

Zondag was er weer een orientering wedstrijd in Piteå, dit keer moesten we er nog eerder zijn, omdat de parcoursen extra lang waren en er dus eerder gestart werd. Ik had een moeilijker parcours gekozen dan zaterdag, hetzelfde parcours als Hugo had. Dit keer had ik wel een domme fout gemaakt. De checkpoints bij orientering zijn altijd oranje, dus meestal als je iets oranjes ziet in het bos is het een checkpoint. Dit keer dacht ik dat ik de checkpoint zag, het was op een vrij steile heuvel waar die ook hoorde te zijn. Ik zag iets oranjes, dus rende ernaartoe, toen ik dichterbij kwam zag ik dat het 2 vrouwen waren die bessen aan het plukken waren en één van de twee droeg een oranje hoedje..... De checkpoint lag eigenlijk nog veel verder weg, dit heeft me veel tijd gekost, want ik kon in dit gebied niet echt rennen. Ondanks deze fout was ik wel eerste geëindigd in mijn categorie en was ik helemaal uitgeput aan het einde van het parcours.

Orientering wedstrijd zaterdagUltra lange orientering wedstrijd zondag

Vandaag ben ik weer naar school geweest en had ik m'n eerste wiskundeles gehad. Wiskunde is heel erg makkelijk hier, we moesten opdrachten doen die ik in de brugklas moest doen..... In Zweden stopt iedereen trouwens altijd zijn tas in zijn kluis en gaat voor elke les naar z'n kluis om de juiste boeken te pakken. Het voelt heel gek om bijna nooit met een tas door de school te lopen. Ook ben ik er vandaag achtergekomen dat je de lesboeken leent in de schoolbibliotheek en dat je ze dus niet online bestelt en thuis bezorgd krijgt zoals in Nederland bij Iddink.

School was weer heel vroeg uit, dus ben ik een milkshake gaan drinken met een paar klasgenoten en zijn we daarna naar de 'ungdomsgård' (een plek voor tieners waar je elkaar kunt ontmoeten of met elkaar kunt computeren, schilderen, gamen, etc.) geweest. Het is heel chill dat we steeds zo vroeg uit zijn, zo kun je echt iets leuks doen in de middag. Ik had in Nederland vrijwel nooit tijd om na school met iemand af te spreken, omdat ik heel laat uit was of heel veel huiswerk had, hier is dat tot nu toe nog niet zo.

's Avonds hebben we kreeft gegeten. Rein heeft namelijk gisteravond/nacht heel veel rivierkreeften gevangen, augustus is de maand in Zweden waarin er veel rivierkreeft wordt gevangen en gegeten. Er is zelfs een feest in Zweden 'kräftskiva" (kreeftenfeestje), dat is traditioneel de eerste dag dat het wettelijk is toegestaan om de kreeften te vangen. De kreeft wordt dan op een speciale manier bereid en wordt ook op een speciale manier, met een specifieke volgorde, opgegeten. In zuid Zweden, vooral Stockholm, vinden ze het leuk om zelfs hoedjes op te zetten met kreeften erop, liedjes te zingen en de tuin te versieren met 'maanmannetjes'. Hier in het noorden vinden ze het vooral lekker om de kreeft te eten en dat is het zeker!

Rivierkreeft

Woensdagavond heb ik een concert op school met heel 'estet', hopelijk gaat het goed en kan ik wat filmpjes laten zien van mijn klas. Vergeet niet bij 'Foto's' te kijken om alle foto's te zien die ik hier post.

Veel liefs van Roos

1. Sander:
    27 augustus 2019
    Marjan en ik hebben het samen gelezen...en we smullen van alle mooie details die je zo beeldend beschrijft! Respect wederom voor al je moed die er nodig is om dit alles te doen; en voor de manier waarop iedereen om je heen gelukkig zijn/haar best doet om het jou heel erg naar de zin te maken. Groet, Marjan & Sander
  2. Marian:
    27 augustus 2019
    Wij zijn trots op jou Roos, dat jij je zo snel aanpast en al helemaal thuis voelt in Zweden en we zijn echt blij voor je dat je in zo’n lief gastgezin terecht bent gekomen! Succes met het schoolconcert woensdag. Hej då 😘, pap en mam
  3. Manon:
    27 augustus 2019
    wat ontzettend leuk om te lezen allemaal, klinkt alsof je je draai helemaal gevonden hebt en heerlijk aan het genieten bent😊
  4. Eric en Jose:
    27 augustus 2019
    Geweldig om te lezen Roos. Je doet het heel goed lezen wij . Wat zal je een goede conditie krijgen! Nu nog het Zweeds, gewoon vragen denk ik. Wij genieten ook van je cultuurfeiten. Liefs van Eric,Jose
  5. Henk Ruiter:
    28 augustus 2019
    Roos, ik vind het allemaal erg interessant om te lezen. Je geeft een indruk van hoe je dag er uitziet. De verschillen met NL zijn opvallend. Ik zal je graag blijven volgen. Succes met je sprong in de wereld!
  6. Andre:
    29 augustus 2019
    Geweldig Roos, leuk verhaal.
  7. Sean Keller:
    1 september 2019
    Roos, wat een ontzettend leuke blog! Reuze interessant om te lezen hoe je school in Zweden verschilt van het Comenius. En verstandig om meteen in het begin zo open te staan voor al die sociale activiteiten! Ik zie uit naar je volgende blog!
  8. Maria van Beers:
    1 september 2019
    Ha Roos, alsof we naast je lopen, door school, en naast je zitten in de bus, en de geur van lekkere taart opsnuiven: zo beeldend en gedetailleerd geef jij een “filmverslag” van jouw Zweedse leven daar. Fantastisch om te lezen; en ik zie en lees n nieuw stukje Roos. Knap van je, die nieuwe duik in de toekomst. Ik blijf je volgen.
  9. Yvonne:
    9 september 2019
    Leuk Roos dat je op deze manier belangstellenden een kijkje in jouw leven geeft.
    Groetjes, Yvonne