Corona update

18 maart 2020 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

Maandag avond heb ik van YFU te horen gekregen dat ze alle uitwisselingsstudenten naar huis willen sturen. Dit heeft YFU worldwide besloten, omdat het niet meer mogelijk is om de veiligheid van alle uitwisselingsstudenten te garanderen, daarnaast kan het ook heel moeilijk worden om überhaupt nog thuis te komen als de grenzen van heel veel landen dicht gaan. Er is echter een optie om in je gastland te blijven buiten het programma om en dat is wat ik ga doen. Ik was nog lang niet klaar om opeens naar huis te moeten en mijn gastgezin en vrienden willen ook niet dat ik nu al naar huis moet. Qua situatie verandert er voor mij op dit moment niet zo veel, ik mag gewoon in mijn gezin blijven wonen, ik hoef niet te stoppen met school, de einddatum is ongeveer nog hetzelfde en alles qua verzekeringen is ook geregeld. De vraag is alleen of er eind juni wel vluchten terug naar Nederland gaan en of niet alle grenzen dicht zijn, maar daar maak ik me (op dit moment) geen zorgen over. Ook is mijn school sinds vandaag gesloten, we weten niet precies hoe lang dit kan gaan duren. Dit betekent niet gelijk dat ik vakantie heb, we moeten thuis opdrachten maken en soms zelfs online een toetsje maken. Dat ik nu niet naar school hoef betekent misschien wel dat ik meer tijd heb om naar buiten te gaan en van de natuur kan genieten. Aan de andere kant is school, specifiek het sociale deel ervan, wel een groot deel van een uitwisselingsjaar, dus het zou wel jammer zijn als dit voor langere tijd weg valt.

In de regio waar ik woon, die ongeveer twee keer zo groot als Nederland is, hebben we tien mensen die zijn besmet met het corona virus. Op het moment is het er hier dus beter aan toe dan in Nederland, maar het wordt vast nog wel erger hier, de vraag is alleen wanneer. De bevolkingsdichtheid is hier ontzettend laag vergeleken met Nederland, dus besmettingen gaan hier langzamer.

Vandaag zou onze musical eigenlijk in première gaan, maar die is afgelast. We hebben gisteravond wel nog twee voorstellingen voor onze ouders mogen geven en op de Facebook van mijn school hebben ze een livestream gehouden. Ik verwachtte wel dat dit zou gaan gebeuren, maar het is toch best wel zuur om dat de dag van tevoren te horen moeten krijgen. We hebben er maanden lang heel hard voor gewerkt en we hadden allemaal gewild dat meer mensen (live) konden zien waar we zo hard voor hadden gewerkt. Aan het einde van de dag was iedereen helemaal kapot, fysiek en mentaal. We kwamen om half negen 's ochtends op school om te repeteren en rond half elf/elf uur konden we eindelijk naar huis. Iedereen was erg emotioneel over het feit dat het al afgelopen was voordat het echt kon beginnen. Daarnaast was ik tussen alle repetities door allemaal mails aan het lezen en belletjes aan het plegen om te regelen dat ik in Zweden kon blijven. Gister was voor mij dus een extreem hectische dag.

Nu ga ik slapen en ik zal binnenkort een blog posten over mijn reis naar Kiruna tijdens de voorjaarsvakantie.

Veel liefs van Roos

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjan:
    19 maart 2020
    Hoi lieve Roos!
    Rare tijden.....!
    Hebben via fb nog wat van jullie musical kunnen zien, was leuk 😀.
    Fijn dat je toch kan blijven, maak er het beste van!
    X Marjan
  2. Manon:
    19 maart 2020
    Jeetje Roos wat een spannende tijd, maar fijn dat het je gelukt is om te regelen dat je kan blijven. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee en kan je nog volop genieten van het Zweedse leven. Het is iig iets wat je nooit meer gaat vergeten.
  3. Nora:
    20 maart 2020
    Fijn dat je kan blijven! We missen je hier natuurlijk wel een beetje, maar maak er nog eventjes een leuke tijd van ondanks de beperkingen!
  4. Nora:
    20 maart 2020