12. Cultuur en natuur snuiven

9 juli 2020 - Hilversum, Nederland

Lieve lezer,

Ik ben al weer twee weken terug in Nederland. Ik loop hopeloos achter met mijn blog, maar ik wil het alsnog afmaken, voor mijzelf als herinnering, maar natuurlijk ook voor jullie. Ik had beloofd dat ik jullie over mijn paastripje naar Eric's familie in Falun zou vertellen. Inmiddels spreek ik Eric niet meer, maar het tripje naar zijn familie was heel erg leuk en ik heb daar de nodige cultuur kunnen snuiven!

Therese had nog een wijze opmerking: 'Man måste kyssa många grodor innan man hittar sin prins'. Dit betekent dat je eerst vele kikkers moet kussen, voordat je je prins vindt. ;-)

Paasfeest bij Eric's familiePaasdinerPaasfeest bij Eric's familie

Falun ligt ongeveer 850 kilometer ten zuiden van Boden en eigenlijk zou ik daarom eerst ook gaan vliegen, maar door corona kon dit niet, dus heb ik de nachttrein genomen. Op witte donderdag kwam ik aan in Falun en de paasdagen bracht ik door met Eric's familie en we aten traditionele Zweedse maaltijden in buffetvorm zoals bij alle feestdagen. Ze waren onder de indruk van mijn niveau Zweeds en het was heel gezellig. Op eerste paasdag ben ik samen met Eric naar de wereldberoemde mijn van Falun geweest. Deze mijn staat op de Werelderfgoedlijst en Eric was hier een paar jaar gids voor toeristen, dus hij kon me er veel over vertellen. Falun is een rijke stad vanwege de koperwinning en de beroemde falurode verf (Zweedse rode verf) en faluworst komt hier ook vandaan. De donkerrode verf waarmee heel veel huizen in Zweden geschilderd zijn, komt van de typische rode kleur uit de kopermijn van Falun. Meer info en weetjes kun je vinden op de site https://www.moosefarg.nl/zweeds-rood-loodvrij/. De verf biedt hele goede bescherming voor het hout van de huizen.

Bij de groeve van FalunHet schachtbok van CreutzDe groeve van FalunBezoek aan de mijn

De rondleiding in de mijn was heel interessant en ik heb er veel van geleerd. Wil je meer weten over de mijn, kijk dan op https://www.falugruva.se/en/  Op maandagavond ging ik weer met de trein terug naar mijn gastgezin, zij hadden ook een gezellig paasweekend gehad met veel lekker eten (hetzelfde als wij aten, want dat doen alle Zweden!).

Sneeuwscooteren met DaniGrillen met Hugo en HannesZwanen gespot met HugoHannes hangt in de hangmat

Na Pasen ging ik samen met Dani een scootertochtje maken bij haar huis en genoten we van het mooie uitzicht op de berg. Er lag halverwege april namelijk nog heel veel sneeuw. Met Hannes, Hugo en Rein gingen we een keer lunchen in het bos en een vuurtje maken. Met Hugo zag ik toen tijdens het wandelen twee zwanen die opvlogen, wat een mooi gezicht was. Hannes lag intussen in de hangmat lekker te chillen. Tijdens Valborg op 30 april, een Zweedse feestdag waarbij het begin van de lente wordt gevierd, gingen we met buren een vuurtje maken en marshmallows eten. Ik zou eigenlijk Valborg met mijn vrienden gaan vieren, maar dat ging door de corona niet door, want niet iedereen mocht van zijn ouders. Erg jammer, maar helaas! Ik was wel erg teleurgesteld toen en ik had mijn eerste dip in Zweden. Ik was er wel even helemaal klaar mee. Dat kwam ook omdat inmiddels nu ook YFU Zweden failliet was gegaan, waardoor ik ook geen ondersteuning vanuit YFU Zweden meer kreeg van Kaisa. We mochten nog wel wat berichten en foto's op het instagram account van YFU plaatsen: https://www.instagram.com/yfusweden/

Grillen met de buurkinderenVuur!Fietsen met DaniGenieten bij de rivier

Gelukkig duurde mijn dip niet lang, want ik kon een paar keer met Dani logeren en dat was heel gezellig. We bakten zelfs nog een keer pepernoten in mei met mijn mix uit Nederland.

Scootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensScootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensScootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensScootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensScootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensRendieren spotten!Scootertocht met Dani (en Paul) bij de Noorse grensPoolcirkels' grenshandel: schattig winkeltje

Op 21 mei (Hemelvaart) was het tijd om samen met Dani een dagje natuur te gaan snuiven in de bergen vlakbij de Noorse grens. Paul, de gastvader van Dani nam ons mee met de auto en de sneeuwscooters op een aanhanger naar Arjeplog. Het was heel druk daar, want er lag daar nog steeds heel veel sneeuw terwijl het op andere plekken al bijna of zelfs helemaal weg was. Veel Zweden grepen daarom de kans om tijdens hun lange weekend nog een laatste keer te gaan scooteren. Onderweg naar Arjeplog hebben we tientallen rendieren gezien langs en op de weg, misschien in totaal wel bijna honderd! Dit is echt niet overdreven. Het was heel druk met parkeren bij Arjeplog, maar wij gingen op een rustig stuk scooteren. Paul had zijn eigen scooter en Dani en ik gingen op de beurt sturen op de andere scooter en we gingen super hard, soms wel 100 km per uur. Het was een heel vlak gebied en vaak gingen we ook over ijs heen. Het was die dag best warm en de zon scheen volop, zoals je op de foto's kunt zien. Ik had me dom genoeg niet ingesmeerd, dus aan het eind van de dag was ik tamelijk rood geworden. De vele foto's die we maakten die dag zijn heel leuk geworden, mede dankzij Paul en Dani. Dani maakt echt goede en mooie foto's! Deze scooterdag vond ik één van de leukste dagen van mijn jaar in Zweden. Het scooteren zelf was heel gaaf om te doen en de omgeving was prachtig. Zelfs Rein was lichtelijk jaloers en vroeg zichzelf af toen hij de foto’s zag waarom hij zelf eigenlijk niet eerder op het idee was gekomen om ook eens daar te gaan scooteren met zijn scooter......tja.....typisch Rein zal ik maar zeggen!

Hierna zal ik nog één blog plaatsen van mijn laatste weken in Zweden, gevuld met avontuur en midsommarfeest. Ik probeer dit zo snel mogelijk te doen, maar ja...ik ben weer in Nederland...dus ik kan het niet beloven!

Vergeet niet de foto's te bekijken!

Veel liefs van Roos

1. Andre:
    9 juli 2020
    Lieve Roos,
    Weer een leuk verhaal en we zijn blij dat je weer thuis bent.
    André
  2. Yvonne Zwaartman:
    9 juli 2020
    Weer een hele leuke blog! Dat was wel vreemd voor je eerst YFU NL failliet en toen daarna ook nog YFU Zweden! Triest maar toch fijn dat jij jouw jaar af hebt kunnen maken en herinneringen voor altijd met je mee gaan.
  3. Nora:
    10 juli 2020
    Mooie foto's! Gelukkig dat het zo'n leuk jaar is geweest, maar ik vind het ook wel weer heel leuk dat je weer thuis bent!