11. Lentekriebels

28 april 2020 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

De lente is begonnen! Hier in het noorden van Zweden betekent dat, dat de sneeuw langzaam begint te smelten en dat de dagen weer langer worden. Nu kunnen we niet meer genieten van de sneeuw met de sneeuwscooter of skiën en kunnen we ook nog niet beginnen met orientering of kamperen in het bos, dus is er eigenlijk niet zo veel te beleven. Daarom wil ik even terugblikken op de afgelopen weken toen er wel nog volop sneeuw was1

Eric verslaan met bowlenSchaatsen op Luleå’s isbanaSchaatsen op Luleå’s isbana

Laten we beginnen bij Valentijnsdag. Ik had eerder al lopen hinten naar een mogelijke date op Valentijnsdag en in mijn vorige blog had ik al een foto en naam onthuld, maar nu wil ik er iets dieper op ingaan. Hij heet dus Eric en studeert aan de universiteit van Luleå, hij woont ook op zichzelf in Luleå. Met Valentijnsdag zijn we gaan bowlen en heb ik hem dik ingemaakt zoals je op de foto van het scorebord kunt zien. Ik vond het wel grappig dat we allebei chocola aan elkaar hadden gegeven als cadeautje, kennelijk delen we een liefde voor chocola! Ik had ook nog een kaartje geschreven en een souveniertje uit Nederland gegeven, hij had pannacotta voor mij gemaakt als toetje. De volgende dag zijn we gaan schaatsen op de ijsbaan van Luleå. De stad Luleå ligt tegen de zee aan en de Luleälv mondt uit in de zee bij de stad, je schaatst dus op natuurijs dat een mengeling is van rivier- en zeewater. We hadden een soort klapschaatsen, die niet geheel ontoevallig uit Nederland kwamen, gehuurd. Ik heb heel mijn leven op kunstschaatsen geschaatst, dus ik vond het nogal eng, ook zaten er diepe scheuren in het ijs waar je goed voor uit moest kijken.

Melodifestivalen in LuleåMelodifestivalen in LuleåMelodifestivalen in LuleåMelodifestivalen in LuleåMelodifestivalen in Luleå

's Avonds ben ik samen met Therese en de buurvrouw Jessica naar Melodifestivalen geweest in Luleå. Melodifestivalen is de Zweedse voorronde voor het Eurovisie Songfestival, een aantal weken lang strijden bekende en onbekende Zweedse artiesten met hun liedje om die plek naar het Eurovisie Songfestival. Elke week gaat Melodifestivalen naar een andere stad en dit jaar mocht de stad Luleå ook een show hosten, ik had geluk dat ik precies dit jaar hier was, want de vorige keer dat Luleå een keer mocht hosten was namelijk in 2011. We hadden dezelfde week nog tweedehands kaartjes kunnen kopen en we zaten op de derde rij!!! We hadden dus super goed zicht (dat was helemaal mooi voor mij met mijn slechte ogen). Zoals je kunt zien waren er super veel mensen in het stadion, er passen normaal gesproken 6300 mensen in het hockeystadium! Melodifestivalen is best een belangrijk deel in de Zweedse cultuur, Zweden produceert namelijk ontzettend veel muziek en ongelofelijk veel popmuziek en artiesten komen uit Zweden. Tijdens Melodifestivalen kunnen beginnende artiesten meer aandacht krijgen onder het grote publiek en een aantal bekendere Zweedse artiesten doen elke aantal jaar/elk jaar mee met een nummer. Ikzelf vond het wel een beetje jammer dat er alleen popnummers meedoen, ik houd van rock en wat meer alternatieve muziek, dus ik zou wat meer variatie niet erg vinden.  Wat kennelijk ook bij Melodifestivalen hoort is uitbundige kleding en make-up met glitters, boa's, spandoeken en vlaggetjes, ik heb nog nooit zoveel hysterisch geklede mensen bij elkaar gezien.

Frikandel en kipcorn etenBroodje kroket met mosterd etenNederlandse schaatswedstrijd

In Boden zit een Nederlandse snackbar, de eigenaar is ook echt Nederlands. Ik ging daar met Eric naartoe, omdat ik zelf wilde proeven of het echt Nederlands smaakte en ik wilde weten wat Eric van onze frituursnacks vond. Ik begon mijn bestelling dus in het Zweeds en toen ik vroeg of ik mosterd bij mijn broodje kroket mocht, toen vermoedde de eigenaar dus dat ik uit Nederland kwam en begon Nederlands te praten. Eric was toen heel erg verward. We kregen ook nog een klein stukje kipcorn en frikandel om te proeven, Eric vond het volgens mij wel lekker. In het weekend zijn Eric en ik naar een Nederlandse schaatswedstrijd in Luleå geweest. Het was gek om zoveel Nederlands weer te horen, Eric vroeg zich vast af waar ze het allemaal over hadden. Nog een foto van een gekke Nederlander die op ouderwetse onderbinders ging schaatsen.......

Semla’s etenBowlen“Roose”Ijshockey wedstrijd

Op 25 februari was het Fettisdagen (Vette dinsdag, het begin van de vastenperiode) in Zweden, ook wel Semmeldagen genoemd. Op deze dag eet men semla's, een soort gebakjes met slagroom en amandelspijs. Ik had met mijn vrienden semla's gegeten en thuis hadden we ook nog zelf semla's gemaakt. Er zijn veel speciale dagen in Zweden die gewijd zijn aan eten...... Hannes was op 28 februari 9 jaar geworden, dus toen zijn we met de hele familie gaan bowlen. Twee weken eerder had ik dik van Eric gewonnen, nu was ik laatste geworden. Mijn bowlprestaties zijn niet echt consistent. Oja en er is weer een nieuwe variant van mijn naam opgedoken na Ross, Ros en Rose; Roose. Dat zelfde weekend ben ik samen met Daniela, haar gastvader en een oud uitwisselingsstudent uit Frankrijk, Marie, naar een ijshockeywedstrijd in Luleå geweest. Het was dameshockey dus daar is jammer genoeg wat minder animo voor, het stadium niet lang niet helemaal vol. Het was wel heel leuk om alle hockeytradities en liedjes mee te maken, ik wist helemaal niks van hockey namelijk. We hadden gewonnen met 3-2.

SkoterutflyktSkoterutflyktSkoterutflyktSkoterutflykt met ReinSkoterutflykt met Rein

Ook heb ik samen met Rein een skoterutflykt gedaan, we hebben een rondje met de scooter gereden in het bos. We kwamen allemaal schattige trekkershutjes tegen waar je kunt slapen of een vuurtje kunt maken, deze mag iedereen gewoon gebruiken. Dit soort huisjes kwamen we vroeger op vakantie in Zweden ook heel vaak tegen tijdens wandelingen die we maakten. Voor mij hoort dit dus heel erg bij Zweden. Met Hugo en Hannes erbij hebben we de volgende dag nog een skoterutflykt gedaan. Nu hebben we worstjes warm gemaakt voor de lunch, door het blikje met worstjes bijna in het vuur te zetten, het is hetzelfde effect als wanneer je knakworstjes in een pannetje warm maakt. We zijn ook nog 's ochtends naar de ijsbaan geweest in Boden en ik vond het gek dat het gewoon alleen een ijsbaantje was, we hoefden niet te betalen en er was ook geen schaatsverhuur of bewaking. Je moest alleen wel een helm op en handschoenen aan. Ik heb hier samen met de jongens wat ijshockey gespeeld, het ging niet slecht voor mijn eerste keer. 's Avonds ben ik naar Selma's huis gegaan voor een filmavond samen met Liv, Samuel, Edvard, Fanny en Linus, mijn vrienden van school.

Skoterutflykt met EricSkoterutflykt met EricSkoterutflykt met EricSkoterutflykt met EricSkoterutflykt met EricSkoterutflykt met Eric

Tijdens een weekend kwam Eric langs om mijn gastfamilie te ontmoeten. We hadden een skoterutflykt samen met de buren. Het weer was echt perfect, de zon scheen, geen wind en het was niet koud. We hebben niet heel veel meer gedaan dan de hele middag in de zon gezeten en lunch gemaakt op het vuur. Hugo en Hannes vonden Eric heel aardig en cool, ze wilden m de hele tijd knuffelen en tegen hem aan leunen. Therese zei dat je niet meer nodig hebt dan een man die heeft gestudeerd, kan skiën, aan orientering doet en manieren heeft. Volgens haar hoef ik dus niet meer verder te zoeken! Ook heb ik een speculaas voor iedereen gebakken (mijn ouders en zus hadden een pakket opgestuurd voor Sinterklaas met snoepgoed en een aantal bakmixen van Koopmans), die viel goed in de smaak.

MusicalMusicalMusicalMusicalMusical

16 en 17 maart waren twee hectische dagen. 16 maart kreeg ik dus te horen dat alle YFU programma's werden afgebroken. Op dinsdag 17 maart kreeg ik ook nog te horen dat de musical niet door ging, terwijl ik ondertussen samen met mijn gastgezin en ouders aan het regelen was dat ik in Zweden mocht blijven. We hebben 's avonds twee voorstellingen voor onze ouders mogen geven, Therese, Hugo en Hannes konden komen kijken. We zijn dus een volledige dag op school geweest vol met repetities en voorstellingen. De voorstellingen werden live uitgezonden op de Facebook van onze school en ze werden op professioneel opgenomen, zodat we ze later nog goed kunnen bekijken. Hopelijk komen ze binnenkort op YouTube te staan, zodra ik een linkje heb kan ik die met jullie delen. Daniela, Francesco (een uitwisselingsstudent uit Italië) en Eric zouden eigenlijk ook naar een van de voorstellingen komen, maar die hebben het nu jammer genoeg niet (live) kunnen zien, Rein ook niet want hij was in Stockholm voor werk. De weken voor de première hebben we elke dag (zelfs een paar dagen in de vakantie) geoefend voor de musical, elke dag was ik kapot als ik uit school kwam. Nu voelt het alsof al het harde werk voor niks is geweest. Aan het einde van de dag had ik mijn vrienden en klasgenoten gedag gezegd met het idee dat ik ze over een week of twee wel weer terug zou zien op school, maar nu gaan we hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer terug naar school en heb ik dus sommige mensen al voor het laatst gezien. Voor mij werkt onderwijs op afstand niet zo goed, ik heb niet genoeg discipline om mijzelf aan het werk te zetten. Mijn cijfers en prestaties maken dit jaar namelijk niet uit, omdat ze toch nergens voor mee tellen.

NOORDERLICHTSkiwedstrijd in het dorpIjsvissenIjsvissen met Daniela

Het weekend na de musical kon ik weer een aantal dingen van mijn bucketlist afvinken. Ik had namelijk voor het eerst het noorderlicht kunnen zien. Elke keer was het te bewolkt of keek ik waarschijnlijk in de verkeerde richting. Het klinkt heel logisch dat het noorderlicht op het noorden te zien is, maar soms is er veel meer te zien op het westen of noord-oosten dan echt het noorden. Ook zie je vaak op het internet filmpjes en foto's van hele grote en felle noorderlichten, die je op internet zien zijn heel zeldzaam en vaak ook bewerkt zodat ze intenser lijken dan je met het blote oog kunt zien. Ik kon het dan weer veel beter met het blote oog zien dan mijn camera, maar ik heb geen professionele camera. Je moet ook geluk hebben met de timing, soms is er voor een aantal minuten helemaal niks te zien en dan opeens zie je een hele felle gloed voorbij komen. Je moet dus eigenlijk heel veel geluk hebben en het vaak proberen. De dag erna heb ik mijn eerste (en misschien ook wel laatste) langlaufwedstrijd gedaan. Alle kinderen uit het dorp deden mee en ik was de oudste die meedeed met de 1,5 km. De oudere kinderen deden de 3 km. Ik was al best trots dat ik 16:45 min over mijn 1,5 km deed, maar Hugo die dus twee keer zo veel deed was nog minuten sneller dan ik.... Ik was heel erg trots op mijn gouden medaille, ik heb m de hele dag om gehad en nu hangt ie boven mijn bed. In de middag gingen Rein en ik ijsvissen. Het was heel zonnig weer, maar de wind was best wel koud. Ik had mijn mooie witte dikke wanten aan, maar daar kun je natuurlijk niet mee gaan ijsvissen. Dus ik had de hele tijd mijn wanten uit zonder echt koude vingers te krijgen, ik merk dat ik opeens heel goed tegen kou kan. In Nederland droeg ik al handschoenen als het onder de 10 graden was met wat regen. Rein en ik hebben samen naar schatting 62 vissen gevangen, allemaal vissen die we in principe niet opeten, dus sommige vissen hebben we teruggegooid (sommigen vissen die dicht bij het wak lagen sprongen ook zelf al terug) en een aantal hebben we laten liggen voor de vogels. Ik heb op vakantie altijd met mijn vader gevist, maar ik durfde nooit de vis van de haak te halen, dat deed mijn vader altijd. Nu moest ik, na meer dan 12 jaar viservaring, dus voor het eerst zelf mijn vis van de haak halen. Per vis duurde het ongeveer 4 minuten voordat ik de vis vast durfde te pakken om de haak uit de mond te halen. Voor mij duurde het vangen van de vis niet het langst, ik had na ongeveer 3 seconden al beet, maar het vastpakken van de vis.......

Ijsvissen met DanielaIjsvissen met DanielaIjsvissen met Daniela

De volgende dag ging Daniela ook mee ijsvissen. Op deze dag was het opeens heel erg bewolkt en koud. Rein zei dat vissen zich slecht voelen als het weer omslaat en daarom niet zo goed happen. We hebben ongeveer een uur geprobeerd een vis te krijgen, maar niks. Gelukkig hadden we een vuur en worstjes mee voor de troost.

SkoterutflyktWat betekenen deze cijfers?SkoterutflyktSkoterutflykt

In het weekend daarna zijn Rein en ik op een skoterutflykt gegaan. Ik mocht dit keer op de sneeuwscooter rijden van Rein. Eerst zijn we naar een trekkershut gegaan. Daar zijn een paar bedden en een grilplaats, het is een van Reins favoriete plekken om een nachtje te overnachten met wat vrienden. Hier hebben we hamburgers gemaakt en ik heb het gastenboek gelezen en er zelf ook wat in geschreven. Op de muur stonden allemaal Romeinse cijfers (zie foto). Ik vroeg aan Rein wat dat betekende. Weten jullie waarom er Romeinse cijfers op de muur staan? Laat het weten in een reactie! Daarna zijn Rein en ik naar het meer gegaan met de scooter dat achter ons dorp ligt. Het was heel gek dat er grote plassen met water op het ijs lagen en dat op sommige plekken in het meer het midden was weggesmolten en dat er gewoon water te zien was. Het was niet onveilig, maar ik vond het wel spannend om zo op het ijs te rijden. Op één stuk zaten er tientallen zwanen te genieten van de zon en het ondiepe water, toen wij voorbij reden met de scooter schrokken ze en vlogen ze allemaal tegelijk weg. Het was zo onwerkelijk mooi om dat te zien, het leek wel een natuurfilm!

Marshmellows  grillenIjswak makenIjswak maken

's Avonds hebben we met de buren het grilhuisje in het dorp gehuurd. Er is een sauna en een grilplaats in dat huisje, het huisje stond vlak naast de rivier, dus een perfect moment om een wak te maken om er na de sauna in te duiken. Rein en de buurman zaagden met kettingzagen grote blokken uit het ijs. Het ijs was heel mooi en helder, maar net niet zo mooi als in het ijshotel. Eerst hebben we avondeten gegeten van de gril met natuurlijk marshmallows als toetje en daarna zijn we in de sauna gegaan met zijn allen. Toen we allemaal warm genoeg waren, gingen we naar het wak toe. Het waaide ontzettend hard, dus het was super koud als je er een tijdje stond. In het wak gaan zelf was eigenlijk helemaal niet zo koud, ik had verwacht dat het nog veel kouder zou zijn. Er was wel noorderlicht te zien, dus ik heb een ijsbad genomen onder het noorderlicht! Jammer genoeg was het te donker om foto's te maken, maar dit was een ervaring die ik niet snel meer zal vergeten.

Skiën!!Skiën!!Skiën!!Skiën!!

De dag erna heb ik samen met Hugo, Hannes en Therese geskied. Dit was mijn allereerste keer echt skiën, ik vind dat een uurtje in zo'n hal in Nederland niet echt telt.... Ik ben nog nooit echt van een hoge berg afgeweest met ski's (alleen een heuveltje af met mijn langlaufski's en dan zit je dus vast in het spoor, tenzij je te hard gaat en uit de bocht vliegt zoals bij mij wel eens is gebeurd....), Therese ging mij dus een beetje leren hoe je die zigzag bewegingen moet maken. Het was niet heel makkelijk, bij andere mensen zag het er heel makkelijk uit! Ik denk dat ik mijn ski's iets meer moest optillen in plaats van ze schuiven, het hoort denk ik niet dat je het zoveel voelt in je knieën. Toen ik eindelijk beneden was moest ik weer omhoog met de skilift (oja, ik ging niet meteen van die hoge piste af, maar ging steeds eerst op de oefenpistes die dus meer in een dal liggen), dat ging niet zo soepel. Ik was niet nog niet echt gewend aan lopen met die ski's dus de eerste paar keren was het steeds heel stressvol om op tijd klaar te gaan staan voor de lift en hem dan ook nog eens goed vast te kunnen pakken terwijl ik ook nog skistokken vast had. Één keer sleepte ik zelfs achter de lift aan en wat het heel zwaar aan mijn armen, toen voelde ik me echt een amateur! Ik denk dat het hoog tijd wordt voor iemand, Eric, om mij te leren skiën. Ik kon in ieder geval remmen en ben nergens tegenaan gebotst.

SkoterutflyktSkoterutflyktSkoterutflykt

Op 5 april hebben we voor het laatst een skoterutflykt gedaan met het gezin en wat buren. Het ging zoals gewoonlijk weer vooral om worstjes of hamburgers grillen en genieten van de zon. Zien Hannes en ik er niet cool uit met onze helmen?

In mijn volgende blog vertel ik meer over pasen en mijn tripje naar Falun.

Vergeet niet de foto's te bekijken!

Veel liefs van Roos

1. Marian:
    28 april 2020
    Lieve Roos, leuk om alles (eindelijk 😉) in je blog met foto’s erbij te lezen....bijna alles had je al verteld aan de telefoon, maar nog niet Therese’s wijze woorden over mannen 😃. Geniet nog volop van de Zweedse lente en het outdoor-leven. Daar zijn wij met onze intelligente lockdown in huis en achtertuin best een beetje jaloers op haha. Xx, mam
  2. Manon:
    28 april 2020
    Jeetje wat een bijzondere dingen maak je toch steeds mee! Heel erg leuk om te lezen en leuk om de foto s erbij te zien. En wat fijn dat je toch kon blijven. Zal straks wel wennen zijn terug in Nl. Overigens herinner ik me jou niet als koukleum, in de winter had je heel vaak een t shirt aan als ik met dikke trui en sjaal zat😁
    Ben trouwens benieuwd of je studieplannen voor volgend jaar nog steeds hetzelfde zijn...