1. Mijn eerste week in Zweden

18 augustus 2019 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

Eindelijk heb ik tijd om een blogje te schrijven, hiervoor was ik te moe, had ik geen tijd of geen wifi.

Woensdag ochtend 14 augustus vloog ik naar Stockholm, daar werd ik door YFU opgehaald van het vliegveld. Er was alleen een probleempje, mijn koffer was niet meegegaan op de vlucht en kwam pas mee met de volgende KLM vlucht van Schiphol. Gelukkig waren er nog mensen van YFU op het vliegveld de hele dag en konden zij mijn koffer ophalen van het vliegveld.

We hadden een introductie kamp van YFU Zweden net buiten Stockholm bij Kärsögården van woensdag tot zaterdag met alle internationale studenten die naar Zweden kwamen én de Zweedse studenten die net terug zijn van hun uitwisselingsjaar. Er waren 33 studenten uit 17 verschillende landen over de hele wereld en 13 Zweedse studenten. Tijdens het kamp werden we voorbereid op ons uitwisselingsjaar, we kregen een paar Zweeds lessen en bespraken de Zweedse cultuur, konden we praten met uitwisselingsstudenten die al op uitwisseling waren geweest en ons tips gaven en speelden we spelletjes om elkaar beter te leren kennen.

Alle internationale studenten op het aankomstkampHet strandje op het aankomstkampSlaapkamer op aankomstkamp

Elke ochtend werden we om 7:30 wakker gemaakt met hele harde muziek op de gang en gebons op de deur, het opstaan viel me erg zwaar zo vroeg en op zo'n manier. De eerste ochtend heb ik zelfs om 7:00 een ochtendduik gemaakt in het meer, eerst was het erg koud maar na een halve minuut was het best wel lekker!

Toen ik hoorde dat de meeste internationale studenten nog helemaal geen Zweeds konden praten, voelde ik me wel opgelucht, omdat ik al wel wat Zweeds kon door Zweedse series te kijken en Duolingo. Maar toen ik Zweedse les kreeg in de moeilijkste groep voelde ik me minder opgelucht, want in mijn groep hadden de meeste uitwisselingsstudenten al jaren Zweeds op school gehad en konden zij dus al best goed Zweedse grammatica en kenden zij al veel woorden.

In Zweden is het normaal dat je binnen je schoenen uittrekt, dus tijdens het kamp moesten we ook in alle gebouwen onze schoenen uitdoen, dus soms liep je maar 50 meter met je schoenen aan dus maakte je ze niet vast omdat dat te veel moeite is... In Zweden houden ze ook heel erg van fika (alle Zweden bleven maar zeggen dat dat het belangrijkste woord is in de Zweedse taal), tijdens fika drink je koffie, eet je cake of een kaneelbroodje en klets je met elkaar, we hadden elke dag fika om 15:00. Tijdens het ontbijt aten we hetzelfde als we in Nederland doen, tijdens lunch aten we altijd een warme maaltijd, net als tijdens het avondeten. We moesten altijd de kantinemedewerkers bedanken na het eten, dat zeg je met de woorden "tack för maten".

Het thema van het kamp was 'Astrid Lindgren' en ik zat in de groep 'Ronja Rövardotter', dat vond ik erg leuk, want ik heb die film vroeger heel vaak gekeken en het was een tijdje mijn favoriete film. Best veel andere karakters uit haar boeken en dus groepnamen kende ik helemaal niet.....

Op zaterdagochtend ging ik samen met een begeleider en twee andere uitwisselingsstudenten naar het vliegveld in Stockholm om vervolgens een uurtje naar Luleå te vliegen, het dichtstbijzijnde vliegveld bij Boden. Op het vliegveld werd ik opgehaald door Therese, mijn gastmoeder, Hugo en Hannes, mijn gastbroertjes. Ik zou in eerste instantie met een andere uitwisselingsstudent mee naar huis gaan, omdat mijn gastfamilie bezig was met een orientering wedstrijd (wat orientering is leg ik later nog uit), dus ik had hun helemaal niet verwacht op het vliegveld, dat was wel een hele leuke verrassing! Mijn gastvader Rein kwam in het einde van de middag thuis net voordat ik met mijn Therese in het bos ging wandelen.

In het bos hebben ze lantaarnpalen gemaakt zodat je ook in het donker kunt wandelen, fietsen, paardrijden, langlaufen enz., iedereen in het dorp vindt het erg grappig. Na het eten heb ik samen met Therese en Hugo 'chokladbollar' gemaakt, een typisch Zweeds lekkernij, dat was erg leuk om te doen. Ik was erg moe van het kamp dus ging al vroeg naar bed de eerste nacht bij mijn gastfamilie, de volgende ochtend moesten we ook al redelijk vroeg weg voor de orientering wedstrijd.

De hele familie doet aan de sport orientering, dat houdt in dat je hardlopend door het bos met een kaart en kompas de checkpoints zoekt die ergens in de omgeving zijn, het is hier een populaire sport in Zweden maar in Nederland heb ik er nog nooit iemand over gehoord. Tijdens de wedstrijd heb ik de route samen met Therese gedaan, zodat ze mij tips kon geven over hoe je het best kunt lopen en wat de symbolen op de kaart betekenen. Het regende de hele tijd, dus we zijn erg nat geworden en onze schoenen en sokken waren helemaal doorweekt, maar het was super leuk om te doen.

Orientering wedstrijd4266390-s.jpg?1566161906

Woensdag begint school, dus ik heb nog een paar dagen om de omgeving beter te leren kennen en om mijn Zweeds nog extra te oefenen, ik versta al best veel maar het spreken durf ik nog niet zo goed. Vergeet ook niet bij 'Foto's' te kijken om alle foto's te zien die ik hier post.

Veel liefs van Roos

1. Marjan:
    19 augustus 2019
    Wat een leuk verhaal Roos!! Ga zo door!
    Liefs Marjan
  2. Marlies:
    19 augustus 2019
    Lieve Roos, hier Lente & Marlies. Het was een heel erg leuk verhaal. We wensen je heel veel plezier in Zweden. En succes met vroeg opstaan ;)
    Liefs!
  3. Manon:
    19 augustus 2019
    Klinkt helemaal top zeg! En wat een belevenis meteen zo n tocht, je viel dus meteen met je neus in de boter (en de chokladbollar). En met dat praten komt het vanzelf goed, gewoon gaan doen! Du kan göra det!💪
  4. Magda:
    21 augustus 2019
    Wat een leuk verhaal Roos! Dat thuis zonder schoenen lopen en met lunch warm eten ben ik ook gewend uit Roemenie :-) Kusjes van Magda, Chris, Faye en Rune XXX