6. Stockholmreis

8 november 2019 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

Afgelopen week ben ik een week naar Stockholm, de hoofdstad van Zweden geweest. De eerste vier dagen waren met YFU en de rest van de dagen verbleef ik samen met Veera in het appartement van Gustav, Veera's gastbroer.

Het vliegtuig vertrok maandag om 7:25 vanaf Luleå, dus ik vertrok van huis om 6 uur 's ochtends... Toen we in Stockholm waren aangekomen moesten we nog een paar uur wachten voordat iedereen op het station was. We waren met 17 uitwisselingsstudenten en 2 begeleiders. Ik vond het heel leuk om de meeste uitwisselingsstudenten weer te zien, jammer genoeg waren niet alle uitwisselingsstudenten mee waarmee ik nog contact heb gehad de afgelopen maanden. Ons hostel was een boot gelegen aan het eiland Skeppsholmen midden in Stockholm. Ik sliep op de kamer met Alice (China), Mette (Duitsland), Eva-Marie (Oostenrijk), Veera (Finland) en Pria (Estland). Nadat we waren gesetteld in onze kamers gingen we naar Gamla Stan, één van de eilanden in Stockholm en het betekent letterlijk oude stadscentrum. In Gamla Stan zitten heel veel souvenirshops en zijn leuke oude straatjes met mooie huizen. In Gamla Stan hebben we vooral veel rondgelopen en hebben we ergens fika gedaan, ik heb mijn bestelling volledig in het Zweeds gedaan! Daarna gingen we naar een uitzichtpunt op Södermalm en daar konden we heel mooi de stad bekijken. De zon ging in Stockholm rond 4 uur onder, dus toen we hier waren was het al donker en zagen we heel mooi de lichten van de stad. We hadden gedineerd in een vegetarisch restaurant en daarna gingen we naar Fotografiska, een fotografisch museum. Hier waren verschillende exposities van verschillende fotografen. Ik vond het leuk om een keer in de avond naar een museum te gaan, dat heb ik volgens mij nog nooit gedaan. Overdag had ik mijn dikke winterjas aan, maar dit was veel te warm voor het weer in Stockholm, het was boven nul, dus in de avond had ik alleen maar een spijkerjasje als jas aan en dat was toch best wel koud. Ik had iets beter moeten nadenken over wat voor jas ik mee zou nemen...

Zonsopgang vanuit het vliegtuigOns hostelPria, Nemuël, Alice en ik op de bootMijn kamergenootjesStockholm by night

We hadden ontbijt om 8 uur en vertrokken om half 10 naar Skansen. Toen we naar de ferry liepen, probeerden Alice, Veera en ik de hele tijd foto's met de leuke herfstbladeren die overal op de grond lagen te maken waardoor de groep steeds op ons moest wachten. Het valt me op dat Veera, Alice en ik eigenlijk altijd de laatsten zijn, zelfs als we denken dat we niet de laatsten zijn (omdat we een minuut te vroeg zijn), zijn we alsnog de laatsten... Skansen is een soort openluchtmuseum/kinderboerderij/dierentuin. Het is een heel groot park met traditionele Zweedse dieren (roof/wilde dieren en boerderij dieren) en huizen, sommige uitwisselingsstudenten hebben hier hun eerste eland gezien.

Veera, Alice en ik op de bootHerfst!Groepsfoto in SkansenWolven in SkansenLynx in SkansenEland in Skansen

Hier gingen we ook picknicken tijdens de lunch, hierna hadden we de keus om naar Moderna museet of naar Historiska Museet te gaan, ik koos voor het historisch museum. Het museum was gefocust op de Zweedse geschiedenis en er werden dus ook vrijwel alleen kunstwerken en vondsten uit Zweden getoond. Het interessantste vond ik de middeleeuwen, ik vond het opvallend dat vrijwel alle beelden waren gemaakt van hout in plaats van steen of andere harde materialen. Na het bezoek aan de musea hadden we vrije tijd voordat we avond gingen eten, dus ik ging met Veera, Alice en Katelyn shoppen. We hadden avond gegeten in een Indisch restaurant, volgens mij waren ze mijn bestelling vergeten, want ze serveerden het eten voor de tafel waaraan ik zat op hetzelfde moment en toen de andere tafels ook alles al hadden was mijn eten er nog steeds niet... Gelukkig kreeg ik het alsnog en was het wel heel lekker. Terug in het hostel hadden we een 'myskväll', dat betekent eigenlijk letterlijk 'gezellige avond'. Sommige mensen waren aan het poolen, anderen speelden kaart en ik was vooral met mensen aan het kletsen. Met de meeste uitwisselingsstudenten gaat het begrijpen van Zweeds wel goed, maar gaat het praten ook nog niet zo gemakkelijk. Sommigen moeten thuis Zweeds praten en sommigen, zoals ik, niet, de meesten hebben ook al vrienden gemaakt, vinden het makkelijk op school en vinden hun gezin leuk. Ik vind het leuk en interessant om met de andere uitwisselingsstudenten te praten en te horen dat de meesten van ons hetzelfde doormaken. Sommige uitwisselingsstudenten zijn nu naar hun permanente gezin overgeplaatst, dus voor hen zal dat wel weer even wennen zijn, ik ben heel blij dat ik meteen in mijn permanente gezin kon wonen en dus niet hoef te verhuizen. We gingen rond 12 uur slapen, want we moesten weer vroeg op.

Katelyn, Veera, Alice en ikStockholm by night

Alle kamergenoten hadden een lippenstift van Alice gekregen in een mooie traditionele Chinese verpakking, echt heel lief van haar. In de ochtend gingen we naar het Vasamuseum, een museum over het gezonken Vasaschip en de geschiedenis van die periode. Het Vasaschip zonk in 1628 in de haven van Stockholm toen het nog maar een paar honderd meter had gevaren, het heeft honderden jaren in brak water gelegen waardoor het heel goed bewaard is gebleven.

Maxim, Veera en ik voor het VasaschipTripp, trapp, trull

Na het museum hadden we weer vrije tijd en hadden we geluncht in een restaurant dat 'London' heette maar ze serveerden er Zweeds eten. Daarna gingen we proberen om iets te kopen voor de Halloween avond in een hele drukke en grote Halloween winkel, maar we konden niet echt iets vinden, de anderen hadden overigens ook niet echt iets, dus het was niet zo heel erg. Het Halloweenfeestje was op het kantoor van YFU Zweden, het was er heel klein en warm, we waren met ongeveer 30 mensen binnen. Eerst hadden we fika met chocolademelk en daarna aten we taco's. De Zweden hebben vaak een tacoavond als ze met vrienden zijn, ze noemen het 'Taco Friday'. We hebben een Kahoot! gespeeld met vragen over Halloween in het Zweeds en mijn groepje had gewonnen. Zweedse vrijwilligers die in Stockholm wonen, kwamen ook langs, het was leuk om met hen te praten over hun uitwisselingsjaar en hoe het gaat met mijn uitwisselingsjaar.

Op donderdag was de reis met YFU alweer afgelopen en ging iedereen weer naar huis. Het was best moeilijk om afscheid te nemen van iedereen, omdat je nooit weet wanneer je elkaar weer gaat zien, misschien zie je elkaar over een aantal weken weer of een paar maanden, maar misschien zie je elkaar wel nooit meer. Veera en ik konden gelukkig nog wat langer in Stockholm blijven, maar toch was dit heel anders dan met de groep. Gustav en Marcel wonen net buiten Stockholm, het is ongeveer 20 minuten met de bus naar het stadscentrum (het was ideaal dat we voor ongeveer maar €20 onbeperkt het openbaar vervoer konden gebruiken in Stockholm voor de hele week), maar ze hebben een heel mooi uitzicht, omdat ze op een berg wonen, en het is er veel rustiger en goedkoper dan in de stad zelf. Gustav is zelf via YFU op uitwisseling naar Frankrijk geweest toen hij mijn leeftijd had en heeft ook heel lang met Marcel in verschillende landen gewoond, zij weten dus best veel van de wereld en hoe het is om in een ander land te wonen, ik vind het heel interessant om hun verhalen hierover te horen. 's Avonds zijn we naar Södermalm geweest, we hebben wat geshopt en rondgekeken en in het appartement hebben we Ticket To Ride gespeeld, een verslavend leuk spel!

GroepsfotoMette, Alice en ikAfscheid nemen van Alice op het stationUitzicht vanuit Gustavs en Marcels appartement

Vrijdag hebben we lekker lang uitgeslapen, omdat we allebei heel erg moe waren, daarna gingen we naar het ABBA Museum. We kwamen erachter dat we eigenlijk niks van ABBA wisten toen we lazen dat ABBA bestaat uit twee koppels... Het leuke aan het ABBA museum is, is dat het een interactief museum is, dus Veera en ik hebben ook 3 nummers van ABBA gezongen en die geluidsbestanden konden we terug vinden op de website van het museum, echt heel leuk. Aan het einde van de middag hebben we samen met Marcel en Gustav geshopt (ik ben nu wel een beetje klaar met dat shoppen elke dag haha) en heb ik een Fjällräven rugtas gekocht, een echte Zweed heeft minstens één Fjällrävan item ;P

ABBA museumABBA museumABBA museumABBA museum

Marcel ging een Zweedse mijl (10 kilometer) lopen op zaterdag en wij gingen mee om te kijken. Daarna gingen Veera en ik naar Gamla Stan om te lunchen en souveniertjes te kopen. We hebben een half uur lang alle restaurants in Gamla Stan bekeken, ik denk dat we wel 20 keer door dezelfde straat zijn gelopen, en zijn toch maar gaan lunchen bij het eerste restaurant dat we tegenkwamen, dit was een goede keus, want het eten was heel erg lekker en het was helemaal niet duur. Ik wilde wat souveniertjes kopen voor mijn gastgezin, maar ook voor mijzelf. Ik woon hier misschien een jaar, maar officieel ben ik gewoon een toerist in Zweden, een langetermijntoerist! We hebben ook Livrustkammaren bezocht, een museum waar koninklijke kleding tentoon werd gesteld, sommige jurken waren zo ontzettend groot dat ze mega onpraktisch waren. 's Avonds zijn we naar Skogskyrkogården geweest, een hele grote begraafplaats in Stockholm. Het was Allerzielen en daarom waren er heel veel mensen die een kaarsje kwamen aansteken voor iemand, er waren duizenden lichtjes op de begraafplaats en dat was prachtig om te zien, een beetje magisch zelfs. Het was alleen wel heel moeilijk om een foto te maken waar het er net zo mooi uit zag als in het echt.

Koninklijke bruidsjurk (die overigens erg onpractisch is)Koninklijke bruidsjurkKerstlichtjesKaarsen op SkogskyrkogårdenKaarsen op Skogskyrkogården

Op onze laatste echte dag hebben we samen met Gustav even rondgekeken op de universiteit van Stockholm en hebben we het Naturhistorisks riksmuseet bezocht. Dit museum ging over het ontstaan van de aarde, alle organismen en de ontwikkeling van de mensen, ik vind het altijd heel interessant om hier over te leren. Een voordeel aan de musea in Stockholm is dat de meeste gratis zijn. Om de week leuk af te sluiten zijn we naar een uitzichtpunt op Södermalm geweest, een ander uitzichtpunt dan waar we met YFU al waren geweest. De eerste dagen met YFU waren zoals ik al eerder zei heel anders dan de laatste dagen, de eerste dagen draaiden vooral om het praten en ervaringen uitwisselen met de andere uitwisselingsstudenten, de laatste dagen gingen meer om het ontdekken van Stockholm zelf, maar ik vond het allebei even leuk.

Uitzichtpunt op Södermalm

Ons vliegtuig vertrok de volgende dag om 12:10 en onderweg naar het vliegtuig kreeg ik een flashback naar 18 augustus, de dag dat we ons gastgezin gingen ontmoeten. Toen ik toen in de bus naar het vliegtuig zat had ik nog geen idee hoe mijn gezin zou zijn, hoe mijn school zou zijn en wie mijn vrienden zouden zijn, nu weet ik dat wel, dus voelt het meer alsof ik terug naar huis ga in plaats van naar een voor mij nog onbekende plek! In Stockholm was het veel warmer dan in Boden, in Boden lag er opeens sneeuw en vroor het de hele dag door, dus toen we uit het vliegtuig stapten voelde het alsof het opeens bijna kerst was...

Weer naar huisWeer naar huis met het vliegtuig

Als je alle foto's van de reis wil zien moet je bij het kopje 'Foto's' kijken!

Veel liefs van Roos

1. Eric:
    8 november 2019
    Wat een avontuur! Leuk hoor met al die verschillende nationaliteiten. Geniet er maar lekker van na!
  2. Henk Ruiter:
    8 november 2019
    Ik heb een paar verslagen overgeslagen. Niet zo handig want wie is wie ook al weer. Ik ben onder de indruk van al je bezigheden. Het moet wel erg enerverend zijn voor je. Dank voor je berichten. Geniet van je ervaringen.
  3. Marian:
    9 november 2019
    Leuke activiteiten heb je gedaan in Stockholm! Als we een keer samen gaan, ben jij mijn reisleider he?! Ik wil dan wel graag ook shoppen 😉 (vooral in die mooie kerstshop). Leuke foto’s ook met je reisgenoten. Liefs, mam
  4. Yvonne:
    11 november 2019
    Zoals elke keer, weer heerlijk om te lezen en daardoor ook even in Stockholm te zijn!
  5. Eric en Jose:
    14 november 2019
    Nu even tijd gehad om je verhaal te lezen. Klinkt aks erg leuk allemaal. Ervaringen om nooit te vergeten. Sterkte met de kou! Sneeuw is natuurlijk wel leuk! Lieve Groet Jose