4. Elandenjacht, musicalaudities en een nieuwe uitwisselingsstudent?

24 september 2019 - Boden, Zweden

Lieve lezers,

Wat heb ik de afgelopen 2 weken toch weer leuke dingen meegemaakt! Het hoogtepunt was wel meegaan met mijn gastvader op elandenjacht. We moesten rond 4 uur opstaan om om kwart over 5 's ochtends op locatie te zijn, dus ik ging al rond half 9 naar bed 's avonds, dat is erg uniek voor mij! 's Ochtends was het ontzettend koud, de zon was nog niet opgekomen, er was 's nachts nachtvorst en je zit stil voor een aantal uur. Gelukkig werd het een aantal graden warmer toen de zon op kwam en was het licht genoeg om mooie foto's van de omgeving te kunnen maken. Mijn gastvader jaagt meestal in een groep van een man of 20. In een gebied, afgesloten door wegen en een rivier, lopen jachthonden rond die elanden proberen op te sporen en ze naar de randen van het jachtgebied proberen te drijven waar de meeste jagers in jachttorens langs de weg zitten om de elanden dood te schieten. Via een app en walkietalkies weet elke jager altijd waar iedereen zich bevindt en of er mogelijk een eland in de buurt is. Dit soort jacht duurt meestal zo'n 3-5 uur en is vooral veel stilzitten en genieten van de natuur om je heen, terwijl je ondertussen een beetje wakker begint te worden. Later in de ochtend gingen we in een groter gebied de elanden lopend opjagen richting jagers, dit ging in nogal een laag tempo, dus ik had veel tijd om tussendoor foto's van de natuur te maken. Beide keren hebben we geen elanden geschoten of gezien, maar gelukkig was er een aantal dagen daarvoor tijdens de jacht een eland geschoten, dus dat vlees gingen we in stukken snijden en verloten onder alle jagers. Ik vond het heel interessant om de binnenkant, alle spieren en botten, van zo'n groot beest te zien en heb ook wat foto's gemaakt, maar die vond ik iets te luguber om hier te posten, dus als je ze wil zien moet je me maar persoonlijk een berichtje sturen..... Ik heb deze dag veel geleerd over hoe jagen precies werkt en welke (veiligheids)regels er zijn. Ik vond het opvallend dat ik het enige meisje/de enige vrouw was in de groep, ik had stiekem wel verwacht dat er meer vrouwen aan jagen deden, maar misschien is dit een echte mannenclub en zijn er wel andere clubs waar vrouwen bij horen. De reden dat er in dit gebied nog maar zo weinig elanden zijn, is dat de natuurbeheerders hier de elanden het liefst helemaal weg willen hebben. De elanden beschadigen namelijk de bomen en daardoor is het hout minder waard en wordt er dus minder geld verdiend. In de anderhalve maand die ik hier nu ben, heb ik nog geen enkel eland gezien, terwijl ik tijdens sommige 2/3 weken durende vakanties wel tientallen elanden heb gezien, dat toont inderdaad aan dat er dus echt weinig elanden in dit gebied zijn.

JachthutRein en ik tijdens elandenjachtUitzicht vanuit onze jachttorenElandenjachtElandenjachtVliegenzwam tijdens elandenjacht

We zijn met school naar een klassiek concert geweest in Piteå, een wat grotere stad in het zuiden, ongeveer een uur rijden. De stukken werden gespeeld door een groot orkest en één stuk had ook een solo celliste. Agnes, één van mijn vrienden van school, speelt al jaren cello en zij was heel erg onder de indruk van de celliste. Tijdens de pauze mochten we met de celliste praten en zij vond het heel leuk om te horen dat we allemaal het programma estet volgen en dat we allemaal, (klassiek) geschoold of niet, zo erg kunnen genieten van het maken van muziek. Ook hadden we een dansvoorstelling op school (met een Nederlandse choreograaf, dat vond iedereen heel erg interessant...). Er werden verhalen verteld door mensen die naar Zweden zijn gevlucht voor bepaalde oorlogen, begeleid door (deels geïmproviseerde) dansen. Ik vond dit project zo interessant dat ik ook de documentaire heb gekeken die is gemaakt over de dansvoorstelling. De verhalen werden in het Zweeds verteld, maar ik had bepaalde dingen sneller door dan mijn klasgenoten die het Zweeds volledig begrijpen. Dat kwam grotendeels door de dans die tegelijkertijd te zien was en dans kent (gelukkig) geen taal, dus kan iedereen begrijpen.

Concertzaal in Piteå

Ik heb de afgelopen weken ook twee (voor mij nieuw) soorten dansen met mijn gastmoeder geprobeerd: line dance en belly dance. Bij het line dansen waren er een stuk of 20 vrouwen in de leeftijdscategorie 45-70 en ongeveer niemand van mijn leeftijd. Bij belly dance waren we maar met zijn vieren en daar waren de leeftijden heel anders. Het grote verschil tussen deze twee soorten dans was dat het bij line dance er om gaat dat je zoveel mogelijk pasjes doet in een korte tijd en dat het bij belly dance er om gaat dat je de bewegingen zo mooi mogelijk uitvoert. Ik vond het allebei niet per se makkelijk, maar ik vind veel pasjes onthouden toch makkelijker dan mijn lichaam te bewegen op een bepaalde manier die ik (nog) niet gewend ben. Ook zijn we begonnen met zwemmen/duiken met het hele gezin. Orientering is bijna afgelopen voor dit seizoen en er is nog geen sneeuw om op te skiën/langlaufen, dus dat betekent dat we elke zondag naar het zwembad gaan. Ik sport hier zoveel meer dan ik gewend ben in Nederland, maar ik vind het eigenlijk heel leuk om nieuwe sporten te ontdekken/herontdekken en tijd door te brengen met mijn gastfamilie.

Vorige week heb ik auditie gedaan voor de schoolmusical 'Rock of Ages'. We moesten twee liedjes zingen uit de musical, 'We're Not Gonna Take It' en 'Harden My Heart', dit was best wel hoog voor mij en ging ook niet altijd helemaal zuiver. Verder moesten we een monoloog houden/gedicht voordragen/verhaal vertellen, we mochten zelf kiezen wat we met dit gedeelte van de auditie deden. Ik had er voor gekozen om een gedicht voor te dragen, ja helemaal in het Zweeds, daar had ik zelf voor gekozen zodat de docenten kunnen horen dat ik wel degelijk Zweeds kan en dat mijn uitspraak niet al te beroerd is. Het gedicht dat ik voordroeg was 'Strövtåg i Hembygden' , maar de meeste Zweden kennen het niet als een gedicht, maar als een liedje. Ik heb de tekst en uitspraak ook grotendeels geleerd door heel vaak naar het liedje te luisten, dat is voor mij een makkelijke manier van iets leren. De auditie had beter gekund, maar ik ben er wel tevreden over. Er zijn 23 auditanten en 17 rollen te vergeven, hopelijk heb ik het goed genoeg gedaan om een rolletje te krijgen. Als ik geen rol krijg, mag ik alsnog meedoen in het ensemble met de eerstejaars.

Eindelijk heb ook ik mijn laptop, een MacBook Air(!!) gekregen voor school. Ik vind vooral het toetsenbord heel fijn typen. Wel is het even wennen dat alles volledig in het Zweeds is, ik kan de taal natuurlijk veranderen naar Nederlands, maar tot nu toe ben ik nog geen grote problemen tegen gekomen met het Zweeds, dus laat ik alles in het Zweeds staan.

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Therese, Hugo en Hannes naar Luleå geweest, deze stad is nog groter dan Boden en heeft veel meer leuke winkels en restaurants waar je kunt shoppen en eten en een grotere bioscoop met meer films. Hier heb ik nieuwe schoenen gekocht voor de herfst en winter, want nu het 's nachts en 's ochtends al vriest, begint het te koud te worden voor All Stars.... 's Middags hebben we fika gehouden in een heel gezellig restaurantje 'Friends fika and food' en aan het einde van de middag gingen we eten bij 'Pinchos', een restaurant (in circusthema) waar je allemaal kleine hapjes bestelt en van alles wat kan proberen en waar je ook vooral het eten met elkaar deelt. Toen we thuis kwamen had ik chocolademuffins gebakken, die waren heel lekker. Vorige week had ik ook al een boterkoek voor het hele gezin gebakken en Hugo zei dat het het lekkerste was wat hij in tijden had gegeten, het was dus een succes.

Blije gezichten tijdens het eten!Zelfgebakken muffinsFika in LuleåZelfgebakken boterkoek

In Nederland hielp ik niet zo veel mee in het huishouden, maar hier hang ik bijna elke dag de was op, dek ik de tafel of ruim ik de vaatwasser uit. Als ik het afval verkeerd scheid, omdat het in Nederland grotendeels hetzelfde is, maar er kleine verschillen zijn die toch best belangrijk zijn, voel ik me altijd heel schuldig en maak ik die fout geen tweede keer. Ik houd mijn kamer extreem opgeruimd, mensen die mijn kamer in Nederland hebben gezien, zullen me niet geloven, want mijn kamer was echt altijd een rotzooi. Ik vraag me af of ik dit gedrag voor altijd blijf houden of dat het alleen voor dit jaar is of misschien zelfs alleen maar voor de eerste paar maanden hier in dit gezin (ik hoop het eerste, maar vrees het laatste.....).

Gister werd ik voorgesteld aan een nieuwe uitwisselingsstudent. Het is een meisje uit Thailand en ze zit in het eerste jaar van estet. Vandaag krijg ik hopelijk de kans om echt met haar te praten en haar al de vragen te stellen die ik haar wil stellen. Ik vind het leuk om contact te hebben met andere uitwisselingsstudenten, omdat zij echt snappen hoe het is om een uitwisselingsstudent te zijn. Sommige dingen kun je niet volledig begrijpen als je het niet zelf doormaakt/hebt doorgemaakt, ik denk dat een uitwisselingsstudent zijn één van die dingen is. Ik merk aan docenten die zelf ooit op uitwisseling zijn geweest of in het buitenland hebben gewoond, een buitenlandse echtgenoot hebben of zelf een uitwisselingsstudent in huis hebben of hebben gehad, beter begrijpen wat ik nodig heb en hoe ik me voel dan sommige andere docenten.

En dan nu nog een lijstje met random feiten die ik niet in mijn verhaal kon verweven:

• Op onze school en vele andere scholen in Zweden is het verboden om sterke parfum op te hebben en noten of producten die noten bevatten, mee naar school te nemen, dit heeft allemaal te maken met allergieën en ik ben dit in Nederland nog nooit tegengekomen.
  • Scholieren in Zweden krijgen elke maand ongeveer 1000 kronen (zo'n 100 euro) als ze naar school gaan en wisten niet dat dat niet overal ter wereld zo is of misschien beter gezegd, dat dat ongeveer alleen in Zweden zo werkt....
  • Hier hebben ze speciale messen voor boter, het heet zelfs 'smörkniv' (letterlijk 'botermes'), ook dit heb ik nog nooit in mijn leven gezien.
  • Hier sorteer je al je bestek, je bord en glas zelf in cafetaria's als je klaar bent met eten, ook dit is vrij ongebruikelijk, meestal plaats je je dienblad met al je servies op een lopende band of in een rek.
  • In onze estet gang op school hebben we een aantal banken waar iedereen altijd zit (of slaapt) in tussenuren en pauzes en we hebben een keuken die de leerlingen ook mogen gebruiken, het is dus niet ongewoon als leerlingen met zelfgemaakte tosti's rondlopen, wafels maken, avondeten mee naar school nemen, ontbijten op school of een pot koffie of thee meenemen naar de les, daarom heeft iedereen in estet zijn eigen mok.
  • De lessen hier duren ongeveer (ik zeg ongeveer, omdat het gek genoeg niet altijd helemaal klopt) 80 minuten, dat is dus langer dan ik gewend ben en soms duurt een les dan eindeloos, wel is het fijn dat je daardoor minder verschillende vakken op 1 dag hebt.
  • Veel docenten hier geven les in verschillende vakken, zo is onze gymdocent ook onze muziekdocent en onze Engels en Zweeds docent geeft ook 'estetisk kommunikation' (dat is een vak dat ik niet echt kan uitleggen...), in Nederland zie je niet zo snel zulke grote verschillen in vakken waar de docenten les in geven.

Ik probeer mijn blogs kort te houden zodat het schrijven me niet zo veel tijd kost en ik dus niet tot laat in de avond hoef te schrijven (ik ben bijna elke dag pas rond half 6 thuis uit school), maar elke keer weer wordt het een langer verhaal dan ik eigenlijk zou willen en ben ik er dus erg veel tijd aan kwijt. Maar goed, ik blijf met alle liefde leuke blogs voor jullie (en mezelf) schrijven! Vergeet ook niet om bij 'Foto's' te kijken om al mijn foto's te bekijken.

Veel liefs van Roos

1. Manon:
    24 september 2019
    Ik hoop echt dat je blijft schrijven, want ik kijk er steeds naar uit je stukjes te lezen. Wat een belevenissen allemaal zeg, je zou denken daar je daar al een jaar zit. Wat een bijzondere ervaringen die jij hier op🌸
  2. Yvonne:
    24 september 2019
    Wat een ongelooflijk leuk blog heb je weer geschreven en wat laat je mij weer meegenieten van jouw belevenissen. Niet stoppen hoor met het schrijven van je Zweedse leven!
  3. Marlies:
    24 september 2019
    Superleuk Roos, ik lees ook met veel plezier mee!
  4. W Hersbach,:
    24 september 2019
    Je beleeft heel wat elke dag. Het lijk mij heel spannend allemaal.
  5. Marian:
    24 september 2019
    Ik ook en vooral je hulp in het zweedse huishouden vind ik interessant om te lezen 😉...gedrag kan best inslijten hoor in een jaar, gewoon volhouden 🤓. Liefs van je moeder